11.17.2013

DIY mini reisdagboekje


Voorafgaand aan mijn korte reis naar Brighton maakte ik van een Moleskine opschrijfboekje een klein reisdagboekje met daarin de belangrijkste informatie die ik nodig zou hebben in Brighton zoals telefoongegevens, hostel-adressen en openingstijden van musea. 
In Brighton schreef ik vaak even in het boekje als ik ergens zat te drinken, een broodje at of op mijn hostelkamer een planning maakte voor de volgende dag. Ik vond het erg fijn en handig en wil het daarom met jullie delen door middel van een D.I.Y. 

Benodigdheden
- Opschrijfboekje (is eventueel ook zelf te maken met een stevig stuk bruin papier en lijntjes papier: knip het papier in dezelfde grootte, leg het op elkaar, stik door het midden zodat als je het bruine papier dubbel vouwt je een klein boekje hebt)
- Leuke labels en stickers
- Pen (evt. meerdere kleuren)
- Stuk stevig (bruin) papier
- Masking tape
- Schaar
- Lijm

Nu kan je het boekje in principe indelen zoals je zelf wilt, ik heb het op de volgende manier gedaan:
1) De voorkant, simpel en duidelijk

2) Linker binnenzijde: Label met belangrijke telefoonnummers (zoals het telefoonnummer van mijn gastgezin en het nummer van het hostel)
Rechter binnenzijde: Belangrijke adressen (musea en andere bezienswaardigheden)

3) Linkerzijde: Maak met stift een tekstvak op bruin stevig papier, knip het uit, plak het op de pagina en versier het eventueel met stickers of masking tape
Rechterzijde: Hier startte ik met mijn dagboek, voor een beetje structuur hield ik mij aan deze regeltjes:
- rechterbovenhoek = datum
- opsommingen (de volgorde) = tijdstippen
- gebeurtenissen/bezoekjes = alleen kernwoorden
- gevoel/humeur = smileys

 4) Linkerzijde: De laatste pagina van mijn dagboek waarin ik eindig met het tijdstip wanneer ik thuis kwam. 
Rechterzijde: Een praktisch klein vakje voor de vondsten van de reis zoals bonnetjes, kaartjes van winkels, plattegrondjes, etc. 
Werkwijze: Knip een stuk bruin stevig papier uit op maat en vouw de bovenste rand 2x dubbel. Schuif het stukje papier nu met een beetje lijm aan de linker rand onder de linkerpagina (zover als mogelijk) en tape de andere twee zijdes vast aan omslag van het boekje met masking tape. Maak duidelijk wat je in het vakje gaat stoppen, evt. te verduidelijken met een sticker.

5) Tot slot, de achterkant van het reisdagboekje.. ik hield het simpel en plakte er enkel een sticker op. Wat je natuurlijk ook kunt doen is een stuk lijntjespapier uitknippen, opplakken en daar op schrijven wat je van de reis vond, wat je hebt geleerd en wellicht of je geïnspireerd bent een volgende reis te maken. 

1 opmerking:

  1. Ik heb vorige week bij de Action mooie opschrijfboekjes gekocht. 3 voor nog geen euro! Met zo'n kartonnen kaftje en lijntjes papier en een vakje waar je nog dingen in kan doen :)

    Gewoon zo leuk!

    Houd je het nog een beetje uit daar?

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen